5 redenen om je bedrijf geen digitale update te geven
Er zijn veel redenen om niet aan de slag te gaan met de digitale update van je bedrijf. Ik zet de 5 meest gehoorde op een rijtje. En ik geef direct aan waarom ze onzin zijn.
1. Het is niet relevant voor ons bedrijf/onze sector. Die hype zal aan ons voorbijgaan.
Er is veel onderzoek gedaan op dit vlak. Zowel door marktpartijen als door de academische wereld. Zie bijvoorbeeld de recente publicaties van Accenture en van MIT Sloan Management Review. Iedereen is het erover eens: digitalisering raakt alle bedrijven, in alle sectoren, wereldwijd.
2. Wij leveren mensenwerk. Menselijk contact kan nooit vervangen worden door digitale middelen.
In de digitale wereld zorgt menselijk contact voor onderscheidend vermogen. Denk aan Coolblue. De webshop die opvalt door haar menselijke gezicht. Ondersteund door een krachtig digitaal platform. 
 
Steven van Belleghem heeft hier verschillende boeken over geschreven en veel inzichten gedeeld op zijn YouTube kanaal. Check bijvoorbeeld onderstaande video. 
3. Het is te duur.
Je bedrijf radicaal veranderen vergt inderdaad een investering.
 
Twee antwoorden.
 
Eén
Met de investering zorg je ervoor dat je bedrijf ook in de toekomst relevant blijft. Het alternatief kost veel meer; je zal steeds minder goed meekomen in de snelheid van de markt. Om te overleven zal je steeds verder moeten snijden in kosten. Totdat er uiteindelijk niets meer over is van je nu nog redelijk draaiende bedrijf.
Menno Lanting heeft hier een lekkere weglezer over geschreven.
 
Twee
Als je investeert in de juiste dingen, met een praktische digitale strategie, zal je direct Sneller, Beter en Aantrekkelijker worden. Hierdoor is de terugverdientijd vaak vele malen korter dan traditionele investeringen. Zie bijvoorbeeld deze case.
4. We hebben veel oudere medewerkers. Die willen niet veranderen.
Iedereen vindt het fijn om zijn werk soepel te kunnen doen en bezig te zijn met zijn vakgebied. 
Niemand vindt het fijn om energie kwijt te raken aan gedoe, zoals overkloppen van lijstjes en het herstellen van fouten. 
Een werkgever die deze zaken op orde heeft is aantrekkelijker om voor te werken.
Analoog bedrijf
5. Het is moeilijk, ik heb niets met digitale dingen.
Veel mensen hebben niets met digitaal gedoe. En trouwens ook niet met zaken als personeel of administratie. En daarom is het management van een bedrijf ervoor verantwoordelijk, dit goed te regelen. Als je de affiniteit of kennis mist moet je dit ontwikkelen, aantrekken of inhuren
Naast deze 5 zijn er nog veel meer redenen te bedenken waarom je niet aan de slag gaat met digitalisering. De overeenkomst tussen al die redenen is dat ze onzin zijn.
 
Ze worden misbruikt om achter te verschuilen wanneer geen verantwoordelijkheid wordt gepakt. Als je je huiswerk doet en eerlijk naar jezelf en je medewerkers bent besluit je aan de slag te gaan.

PIT heeft gewerkt voor:

logo's
Scroll naar top