5 tips om digitaal wendbaar te blijven ONDANKS je ERP

Onvermijdelijk. Ben je een beetje een serieus bedrijf met producten, productie en voorraad. Dan heb je een ERP systeem nodig.   Wel te vermijden: jezelf knelzetten met het ERP systeem. Dat je ervan afhankelijk wordt. En digitaal vastloopt.   Met deze tips blijf je digitaal wendbaar. Ook al heb je een ERP.   1. Gebruik …

5 tips om digitaal wendbaar te blijven ONDANKS je ERP Lees verder »

Lees verder

Dit is waarom ik (n)iets met ERP systemen heb

Vochtig toiletpapier is geen oplossing voor alle problemen in persoonlijke sfeer. Logisch.   ERP systemen worden vaak wel gezien als de oplossing voor alle digitale uitdagingen. Onlogisch.   Ze zijn goed in waar ze voor zijn ontworpen. Ze zijn slecht in het voorzien in de digitale behoeften van moderne bedrijven.   De aanschaf en implementatie …

Dit is waarom ik (n)iets met ERP systemen heb Lees verder »

Lees verder

Dit is het grootste misverstand over ERP systemen

Volledig uit de hand gelopen. Ooit een must have voor elk bedrijf. Nu de grootste blokkade voor digitalisering.   Ontworpen (jaren 90!) om grip te krijgen op je resources. Geld, materialen, middelen, mensen.   Als je wil digitaliseren voldoen ze op geen enkele manier. (als je meer wil dan het inscannen van facturen)   ERP …

Dit is het grootste misverstand over ERP systemen Lees verder »

Lees verder

Hier ligt het grootste verbeterpotentieel voor de maakindustrie

De meeste maakbedrijven worden gegijzeld. Door keuzes en concepten uit het verleden.   Een ERP systeem als kern van het digitale landschap. Ooit was het een oplossing. Tegenwoordig een rem op verbeteringen.   Het ontbreekt aan Informatie Functies Flexibiliteit Gemak Snelheid   Snellere werkprocessen. Lagere faalkosten. Hogere service aan je klanten. Deze ambities lopen snel …

Hier ligt het grootste verbeterpotentieel voor de maakindustrie Lees verder »

Lees verder

Alles Lean en toch nog te traag

Het is niet voldoende. Er is meer voor nodig om de huidige wereld bij te houden.   Blijf denken vanuit de gereedschapkist die je kent, en je zult merken dat je steeds hetzelfde gereedschap inzet. En dan wordt het steeds minder effectief.   Doorbreek dit door een component aan je gereedschapkist toe te voegen. Het …

Alles Lean en toch nog te traag Lees verder »

Lees verder

Weet wanneer het water te heet wordt

Ken je het verhaal van die kikker in een pan water? Die kikker blijft zitten, ook al zet je de pan op het vuur. Omdat het water langzaam opwarmt reageert hij niet. En op een bepaald moment is het water te heet. En is het te laat om te reageren.   Reageer op tijd Je …

Weet wanneer het water te heet wordt Lees verder »

Lees verder

De waarheid over ERP pakketten. Waarom ze niet de oplossing zijn die ze beloven

Misleidend. Met één pakket al je digitale behoeftes invullen. Die belofte klopt niet. Maar daar kom je pas achter als je het gekocht hebt.   Toen ERP werd bedacht bestond internet niet. Software maken was nog magisch. Uitwisselen van gegevens tussen systemen onmogelijk. Data had nog een andere betekenis. Digitale tekeningen en foto’s bestonden niet. …

De waarheid over ERP pakketten. Waarom ze niet de oplossing zijn die ze beloven Lees verder »

Lees verder

ERP: digitalisering van 20 jaar geleden

Het is een fatamorgana. Dat ene systeem. Voor al je digitale behoeftes. De jacht erop brengt je tussen de grijze massa. Bedrijven die met handen en voeten zijn gebonden aan hun ERP. Die met Excelletjes en wazige systeempjes een weg eromheen zoeken. En daarmee de oorspronkelijke doelstelling compleet missen. ERP is standaard. Met configuratie worden …

ERP: digitalisering van 20 jaar geleden Lees verder »

Lees verder

Vergissen is menselijk. Dit moet je niet aan mensen overlaten

Foutjes zitten in kleine hoekjes. Maar hebben grote impact op je proces.   Rework sloopt je efficiëntie.   De oorzaak van rework zit bijna altijd in het proces. Kundige mensen maken fouten door de werkomstandigheden.   En daarbij speelt informatie een sleutelrol. Onjuist. Onvolledig. Niet actueel. Versnipperd. Niet hanteerbaar. Onduidelijk. Irrelevant. Niet actiegericht.   Zoeken …

Vergissen is menselijk. Dit moet je niet aan mensen overlaten Lees verder »

Lees verder

Alles LEAN en toch nog te traag

Het is niet voldoende. Er is meer voor nodig om de huidige wereld bij te houden. Blijf denken vanuit de gereedschapkist die je kent, en je zult merken dat je steeds hetzelfde gereedschap inzet. En dan wordt het steeds minder effectief. Doorbreek dit door een component aan je gereedschapkist toe te voegen. Het digitale component. …

Alles LEAN en toch nog te traag Lees verder »

Lees verder

4 manieren om je bedrijf in 2021 te verbeteren met digitalisering

Er zijn veel manieren om je bedrijf met digitalisering te verbeteren. Hier 4 suggesties.   1: van verrast naar geïnformeerd Digitaal informatie uitwisselen met ketenpartners (nee, geen mailtjes sturen). Over planningen, voorraden, levertijden en aankomende orders. Dan kun je anticiperen. En wordt je niet steeds verrast.   2: van zoeken naar weten Digitaal inzicht in je …

4 manieren om je bedrijf in 2021 te verbeteren met digitalisering Lees verder »

Lees verder

Terugkijken slaat nergens op

Wat levert het je op?   Denk je in: Stap op de fiets en ga hard trappen. En blijf achterom kijken.   Wat levert dat je op? Je ziet de weg die je gereden hebt. En de zijwegen die je gemist hebt. En de obstakels die je niet geraakt hebt.   En de obstakels die je niet …

Terugkijken slaat nergens op Lees verder »

Lees verder

Dit moet je weten als digitalisering een belangrijk thema voor 2021 is

Voorkom digitaal drama.   Succesvol digitaliseren kent drie stappen: Richten Plannen Aanpakken   Digitalisering heeft grote impact op je bedrijf. Als je het goed doet, een positieve impact. Je bedrijf wordt efficiënter, sneller en beter. En prettiger voor je medewerkers en klanten.   Dat lukt alleen als je eerst richt. Bepaal hoe je binnen jouw …

Dit moet je weten als digitalisering een belangrijk thema voor 2021 is Lees verder »

Lees verder

De belangrijkste digitale verschuivingen binnen de maakindustrie

Digitalisering veroorzaakt verschuivingen.   Van verrast naar geïnformeerd Digitaal informatie uitwisselen met ketenpartners (nee, geen mailtjes sturen) geeft je informatie die belangrijk is voor jouw bedrijfsvoering. Over planningen, voorraden, levertijden en aankomende orders. Zodat je kunt anticiperen. En je niet steeds verrast wordt.   Van zoeken naar weten Met je proces digitaal op orde weet je …

De belangrijkste digitale verschuivingen binnen de maakindustrie Lees verder »

Lees verder

Als je zo je productie bestuurt kun je je tent sluiten

Twee vragen: 1.Hoeveel fysieke handelingen zitten er tussen klantorder en gereed product?   2.En hoeveel handelingen die met informatie te maken hebben? *vastleggen *raadplegen, opzoeken *verspreiden *verzamelen   Voor die eerste is veel aandacht. Daar wordt op gefocust.   Die tweede is vaak verwaarloosd. Gevolg: *Geen overzicht *Veel overtypen *Informatie is versnipperd en niet actueel …

Als je zo je productie bestuurt kun je je tent sluiten Lees verder »

Lees verder

Dit is de blinde vlek van procesoptimalisatie en productieverbetering

Een trage informatiestroom remt je bedrijf. De snelheid binnen je bedrijf is een graadmeter voor de fitheid. Voor een hoge snelheid moet alles soepel lopen. Er is veel aandacht voor versnelling van productie(processen). Maar voor snelheid is ook een snelle informatiestroom nodig. Anders wordt dat de rem van je bedrijf.   Kijk naar de informatie …

Dit is de blinde vlek van procesoptimalisatie en productieverbetering Lees verder »

Lees verder

De 6 noodzakelijke componenten van je Digitale Strategie. En waarom je geld verbrand als je deze mist

Digitalisering is niet je IT updaten. Het is je hele bedrijf upgraden.   Daarvoor moet je gericht werken aan 6 noodzakelijke componenten. Waardoor je een beter, sneller en fijner bedrijf wordt.   Dat gaat niet vanzelf. Het vergt richten – plannen – aanpakken.   Om te richten moet je je doel kennen. Met deze 6 …

De 6 noodzakelijke componenten van je Digitale Strategie. En waarom je geld verbrand als je deze mist Lees verder »

Lees verder

Hoe maak je een beter bedrijf met digitalisering? Zó kom je erachter

Je moet anders kijken. Om mogelijkheden te zien moet je naar de kern van je bedrijf kijken.   Los van de praktische vorm die het op dit moment heeft. Zodat je ziet hoe je die kunt verbeteren. En je digitalisering inzet op die plek waar het de meeste waarde toevoegt.   Hoe je dit doet, …

Hoe maak je een beter bedrijf met digitalisering? Zó kom je erachter Lees verder »

Lees verder

Jatten wat anderen goed bedacht hebben: zo doe je dat

Teleurstelling. Ontgoochelde blikken.   Als ik uitleg dat je het succes van een ander bedrijf niet kunt kopiëren. Dat er geen oplossing is waarmee alle digitale uitdagingen in één klap zijn opgelost.   Ieder bedrijf moet voor zichzelf bepalen wat zij wil en daarvoor nodig heeft.   Wat je wel van anderen kunt afkijken zijn …

Jatten wat anderen goed bedacht hebben: zo doe je dat Lees verder »

Lees verder

MS Teams wordt gebruikt als een slecht excuus

Het is tegenwoordig onmisbaar. Het biedt legio mogelijkheden. Waardoor je op afstand van elkaar tóch kunt samenwerken. Voor veel bedrijven is het een grote stap (geweest) om van fysiek naar digitaal samenwerken over te schakelen. De keerzijde hiervan: verslapping van de aandacht voor échte digitalisering. Dat je Teams gebruikt betekent niet dat je bedrijf gedigitaliseerd …

MS Teams wordt gebruikt als een slecht excuus Lees verder »

Lees verder

Wat traditionele bedrijven kunnen leren van Kijkshop en Bol.com

Anders kijken geeft andere resultaten. Hetzelfde product, anders gebracht. Stel, je hebt een winkel. En je denkt dat die winkel de kern is van jouw bedrijf. Wat doe je dan als je je bedrijf wil verbeteren? Dan kom je uit op een variant van die winkel. Een beetje vreemde variant wellicht, maar wel beter vanuit …

Wat traditionele bedrijven kunnen leren van Kijkshop en Bol.com Lees verder »

Lees verder

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #3 hebben wij niet nodig, wij leveren kwaliteit

Logica uit het verleden. Dodelijk in het heden.   Ook al maak je het beste product. Je levert de beste service. En misschien wel voor de laagste prijs.   Als je producten digitaal niet vindbaar zijn. Als niemand ze digitaal kan kopen. Als jij je service alleen aan de voordeur levert.   Dan ben je …

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #3 hebben wij niet nodig, wij leveren kwaliteit Lees verder »

Lees verder

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #2: Het levert niets op

Het is verleidelijk. En het voelt productief. Slagvaardig en praktisch.   Digitale tools inzetten op alle plekken in je organisatie waar dat makkelijk kan. Facturen in de mail. Maandrapportage in een mooie rapportagetool. Documenten in de cloud.   Als je zo even doorgaat kun je stellen dat je hele bedrijf is gedigitaliseerd. Maar heeft het …

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #2: Het levert niets op Lees verder »

Lees verder

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #1: Gegijzeld door operationeel gedoe

Dubbel verlies. Je werkt nu niet efficiënt. Je bent te druk om te verbeteren.   Operationeel gedoe werkt als een filter. Het trekt je aandacht. Je gaat erop focussen. Waardoor je er steeds dichter op gaat zitten. En je blik steeds smaller wordt.   Je ziet de complete olifant niet meer. Door de bomen ben je …

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #1: Gegijzeld door operationeel gedoe Lees verder »

Lees verder

Ze begon bij het begin en eindigde in de SH*T: Wat een directeur kan leren van dit verlegen meisje

Vooral verhaaltjessommen vond ze moeilijk. Ze ging altijd direct aan de slag na de eerste zin.   Ik gaf haar bijles. Ik leerde haar eerst de hele opgave te lezen. Alle informatie uit de opgave te halen. Te begrijpen wat nou eigenlijk de vraag is. En dan de juiste stappen naar het antwoord te bepalen. …

Ze begon bij het begin en eindigde in de SH*T: Wat een directeur kan leren van dit verlegen meisje Lees verder »

Lees verder

Welke keuze maak jij voor jouw bedrijf? Laten slapen? Of laten groeien?

Welke keuze maak jij voor jouw bedrijf? Laten slapen? Of laten groeien?   En als je dan kiest voor groeien. Doe je dan wel de juiste dingen? Of ben je eigenlijk een dromer? Of een zwoeger?   Slaper: “Er is niets aan de hand. Het gaat toch al jaren goed? Ons product is toch gewoon …

Welke keuze maak jij voor jouw bedrijf? Laten slapen? Of laten groeien? Lees verder »

Lees verder

De 5 vragen die je moet stellen Om succesvol te digitaliseren binnen de industrie

Er is veel aandacht voor digitalisering binnen de industrie. Maar veel bedrijven worden daar niet beter van.   Omdat ze aanpakken wat ze door pakketleveranciers wordt aangereikt. En daardoor de kern van digitalisering missen.   Kijk eens eerlijk naar je digitaliseringsplannen en -projecten. Stel jezelf dan de volgende vragen:   1. Ga ik mijn klanten …

De 5 vragen die je moet stellen Om succesvol te digitaliseren binnen de industrie Lees verder »

Lees verder

Dit is waarom investeren in digitalisering super rendabel is

Dit mes snijdt aan drie kanten: 1. Lage kosten. 2. Hoge opbrengsten. 3. Laag risico.   Want: 1. Software kost veel minder dan machines en personeel. 2. Investeren in digitalisering laat andere investeringen renderen. Minder tijdverlies aan waardeloze handelingen, minder kosten door vermijdbare fouten, meer draaiuren voor dure machines. 3. Je kunt (eigenlijk móet) klein …

Dit is waarom investeren in digitalisering super rendabel is Lees verder »

Lees verder

De drie essentiële stappen van succesvolle digitalisering

  Veel praktische bedrijven maken deze denkfout. Het verschil tussen digitaal succes en digitaal gedoe. Succesvol digitaliseren kent drie essentiële stappen. Het start vaak met de grootste uitdaging. Het ERP vervangen. Een ingrijpende klus. Omdat ze toch bezig gaan wordt de leverancier gevraagd wat er nog meer kan met het nieuwe pakket. Alles wat maar …

De drie essentiële stappen van succesvolle digitalisering Lees verder »

Lees verder

Rendabel digitaliseren begint bij de juiste koers (en vaak is die niet duidelijk)

Bij praktisch bedrijven is er veel te doen aan digitalisering. Dat is lastig. Waar begin je? Hoe maak je keuzes? Als je met hagel schiet raak je altijd wel iets. Maar raak je het juiste?   Zonder samenhang doe je veel, maar bereik je niets. Als je niet precies weet wat je wil bereiken, weet …

Rendabel digitaliseren begint bij de juiste koers (en vaak is die niet duidelijk) Lees verder »

Lees verder

Ineke: kijk hoe je verder kunt digitaliseren

Een goed advies van de voorzitter van de Stuurgroep Smart Industry. Ik kan het er alleen maar mee eens zijn.   Het is alleen lastig op te volgen voor veel ondernemers. Hoe doe je dat nou, waar begin je. Je vraagt ondernemers eigenlijk met een heel andere bril te kijken naar het bedrijf dat ze …

Ineke: kijk hoe je verder kunt digitaliseren Lees verder »

Lees verder

Data is de stroop in je bedrijf

Het bepaalt de snelheid in je bedrijf. Organiseer het ambachtelijk en je creëert een stroperig bedrijf. Organiseer het goed en verhoog snelheid, efficiëntie en flexibiliteit.   Overal in je bedrijf is informatie nodig. Iedereen in elk proces gebruikt het om zijn taak uit te voeren. En bij elke taak wordt er iets toegevoegd of veranderd aan …

Data is de stroop in je bedrijf Lees verder »

Lees verder

Data is de stroop in je bedrijf

  Het bepaalt de snelheid in je bedrijf. Organiseer het ambachtelijk en je creëert een stroperig bedrijf. Organiseer het goed en verhoog snelheid, efficiëntie en flexibiliteit.   Overal in je bedrijf is informatie nodig. Iedereen in elk proces gebruikt het om zijn taak uit te voeren. En bij elke taak wordt er iets toegevoegd of veranderd …

Data is de stroop in je bedrijf Lees verder »

Lees verder

Sommigen zijn goed bezig, De meesten verbranden geld. Of laten het liggen. De 5 fixes voor digitaal succes.

Veel doen is iets anders dan veel bereiken. Juist bij praktisch bedrijven is er veel te doen aan digitalisering.   Dat is lastig. Waar begin je? Hoe hou je overzicht? Maar niets doen is ook geen optie.   Als je met hagel schiet raak je altijd wel iets. Maar raak je het juiste?   Als …

Sommigen zijn goed bezig, De meesten verbranden geld. Of laten het liggen. De 5 fixes voor digitaal succes. Lees verder »

Lees verder

Van dé belofte, naar dé blokkade

Van dé belofte, naar dé blokkade. Met veel geld zijn alle bedrijfsprocessen in ERP geduwd. Met de boekhouding als basis. De wereld digitaliseerde, behoeften veranderden. Toen bleek het niet flexibel. Aanpassen is onmogelijk of veel te duur. Centraal thema van onze projecten in de afgelopen 5 jaar: Digitale stappen maken, ondanks het ERP systeem.   𝟰 𝗔𝗗𝗩𝗜𝗘𝗭𝗘𝗡   #1 Streef niet naar 1 systeem voor …

Van dé belofte, naar dé blokkade Lees verder »

Lees verder

De 5 vragen die je moet stellen om succesvol te digitaliseren in de bouw

In de bouw is iedereen bezig met digitaliseren. Maar veel bedrijven worden daar niet beter van.   Omdat ze aanpakken wat ze door pakketleveranciers wordt aangereikt. En daardoor de kern van digitalisering missen.   Kijk eens eerlijk naar je digitaliseringsplannen en -projecten. Stel jezelf dan de volgende vragen:   Ga ik mijn klanten hiermee beter …

De 5 vragen die je moet stellen om succesvol te digitaliseren in de bouw Lees verder »

Lees verder

Je kunt het noemen hoe je wilt. Maar als je met digitale dingetjes bezig bent wil dat niet zeggen dat je goed bezig bent.

  Je kunt het noemen hoe je wilt. Maar als je met digitale dingetjes bezig bent wil dat niet zeggen dat je goed bezig bent.   Druk zijn met digitale projecten wordt vaak verward met digitaliseren.   Digitale initiatieven hebben pas meerwaarde voor je bedrijf als ze de belangrijkste componenten binnen je bedrijfssysteem versterken. Alleen …

Je kunt het noemen hoe je wilt. Maar als je met digitale dingetjes bezig bent wil dat niet zeggen dat je goed bezig bent. Lees verder »

Lees verder

Dit is waarom zoveel bedrijven in de bouw achter lopen

De twee grootste blokkades om een toekomstbestendig bedrijf te worden: lang nadenken, zonder actie. veel actie, zonder eerst nadenken.   2 wegen naar hetzelfde resultaat. NUL waarde voor je bedrijf.   Vreemd. Iedereen weet wat deze werkwijzes zouden opleveren binnen je projecten. Toch zijn dit de twee meest gebruikte aanvlliegroutes van digitalisering.   Wat het …

Dit is waarom zoveel bedrijven in de bouw achter lopen Lees verder »

Lees verder

5 redenen om je bedrijf geen digitale update te geven en waarom ze allemaal onzin zijn

Er zijn veel redenen om niet aan de slag te gaan met de digitale update van je bedrijf. Indit artikelzetten we de 5 meest gehoorde op een rijtje. En we vertellen direct waarom ze onzin zijn.   https://pit-digitaletransformaties.nl/5-redenen-om-je-bedrijf-geen-digitale-update-te-geven/  
Lees verder

De reden dat zoveel bedrijven digitaal achter blijven

  De verschuiving in denken die jouw bedrijf miljoenen kan opleveren. Waarin wordt binnen jouw bedrijf de meeste energie gestoken? In structurele verbeteringen? Of in problemen en brandjes blussen? Vaak gaat 90% van de energie naar het verbeteren van gedoe. Dat het gevolg is van een verouderd bedrijfssysteem. Dat in de basis niet meer werkt. …

De reden dat zoveel bedrijven digitaal achter blijven Lees verder »

Lees verder

Waarom wij geen water maar olie gooien

“Help je me…?”, vroeg ze. “Nee”, zei ik.   Als directeur van een groot bouwbedrijf had ze me gevraagd of ik kon helpen een aantal operationele problemen op te lossen. Gedoe met IT systemen. Onder het mom van digitalisering had ze mijn hulp gevraagd.   “Ik geloof niet in het oplossen van dat soort problemen, …

Waarom wij geen water maar olie gooien Lees verder »

Lees verder

Zo stop je met brandjes blussen  en start je met bouwen van een vlammend bedrijf

Brandjes zijn sterker dan zwaartekracht. Enorm krachtige aandachttrekkers. Energiezuigers.   Inzicht: Gebluste brandjes maken je bedrijf niet beter. En brandjes zullen er altijd zijn. Hoeveel je ook blust.   Wat je aandacht geeft groeit. Je blijft doen wat je doet, zolang je niet weet hoe het anders moet.   Een giftig mechanisme dat veel bedrijven …

Zo stop je met brandjes blussen  en start je met bouwen van een vlammend bedrijf Lees verder »

Lees verder

Digitale doelen halen zonder digitale spaghetti

  Actie zonder plan maakt digitale spaghetti. Plannen zonder actie vouwen papieren tijgers 🐅.   Een efficiënt digitaal bedrijf staat op een goed plan. Gevolgd door de juiste actie.   Een goed plan begint bij jezelf.   Denk na wat je wil. Neem de juiste actie.   Succes!   Lastig? Ons Canvas Digitale Strategie helpt je. …

Digitale doelen halen zonder digitale spaghetti Lees verder »

Lees verder

Digitalisering = xITx business

Stel dat je vandaag opnieuw begint. Dat je vandaag opnieuw het bedrijf bouwt wat je nu hebt. Met moderne technologie. Zonder analoog verleden.   Hoe ziet dan de interactie met je klanten eruit? Hoe lopen je bedrijfsprocessen dan? En hoe werken je medewerkers? Hoe sta je in contact met je ketenpartners? En hoe zien je …

Digitalisering = xITx business Lees verder »

Lees verder

Wortels knaag je niet voor de lol

Het brengt me in lastige situaties. Waarin ik bewust moet kiezen. Ik wil de aarde niet kapot maken met mijn eetpatroon. Dat doel helpt me door die lastige situaties heen. Daardoor kan ik vasthouden aan een plantaardig dieet. Ik wil fysiek in staat zijn de Alpe d’Huez op te fietsen met mijn jongste dochter van 18. Ze is nu 4. Het helpt me …

Wortels knaag je niet voor de lol Lees verder »

Lees verder

Verlamd door informatie

Een ernstige aandoening. Het is de grootste structurele uitdaging van bedrijven op dit moment. Maar de hoeveelheid informatie en adviezen hierover werkt verlammend.   Hoe blijft je bedrijf aangesloten op een wereld waarin digitaal de standaard is. Over ‘e’en ding is iedereen het eens. Je moet IETS doen, anders verandert er niets.   De antwoorden zitten in beweging. …

Verlamd door informatie Lees verder »

Lees verder

Het bekende en meest misbruikte recept voor groei en ontwikkeling

Think big, act small.   Act small lukt vaak heel goed. Veel kleine projectjes, appjes en tooltjes. Die snel concreet resultaat opleveren. En een stukje van de bedrijfsvoering digitaliseren.   Think big lukt bijna nooit. Het komt niet verder dan een paar zinnen met een grote ambitie. Waardoor de kleine acties te verantwoorden zijn.   …

Het bekende en meest misbruikte recept voor groei en ontwikkeling Lees verder »

Lees verder

Digitaliseren is bullsh*t 

Je verwart het doel met het middel. Waardoor je het doel nooit bereikt.   Stel digitaliseren als doel en jemist de essentie. Het maakt je bedrijf niet beter.   Digitalisering is een middel.   Om de interactie met je klanten te verbeteren. Een fijne ketenpartner te worden. Een goede werkgever te zijn. Je processen efficiënt, snel …

Digitaliseren is bullsh*t  Lees verder »

Lees verder

Maar buurman, wat doet u nu? 🤭

Verleidelijk. Maar niet verstandig.   Kijken naar wat je buurman doet. Om dat vervolgens na te doen.   Het werkt niet. Het is een ander bedrijf.   Bepaal wat jouw bedrijf nodig heeft. Wat verwachten jouw klanten en partners. Hoe werken jouw medewerkers fijn. Hoe draait jouw bedrijf efficiënt en foutloos. Hoe verbeter jij je …

Maar buurman, wat doet u nu? 🤭 Lees verder »

Lees verder

Als een jonge vent op vrijdagmiddag zonder lijstje in de supermarkt

Hongerige ogen. Slim aanbod. Ongeremd. Zij vullen het karretje met snel, lekker, maar slecht voor je.   Een karretje vol met goede spullen vereist een lijstje. Weten wat je wil en wat daarvoor nodig is. Ondanks de hongerige ogen en het slimme aanbod.   Zo werkt het ook in je bedrijf. Zonder lijstje vult het …

Als een jonge vent op vrijdagmiddag zonder lijstje in de supermarkt Lees verder »

Lees verder

Richt je eigen onzinfilter in

Van zappen op TV naar gericht een goed boek pakken. Van swipen door timelines naar gericht informatie opzoeken. Van reclamefolders doorbladeren naar gericht het product opzoeken wat je nodig hebt.   Doe jij wat voorbij komt, of doe je wat nodig is?   De meest bedrijven laten zich leiden door wat voorbij komt. Ze lossen …

Richt je eigen onzinfilter in Lees verder »

Lees verder

Hij zat me gewoon uit te lachen 😕

Toen ik zijn grijns zag wist ik het direct. Het was een pijnlijke eye opener.   Goede ideeën hebben fans nodig om goed te zijn. Zonder fans blijven goede ideeën slechts fantasie.   Ook in je bedrijf. Goede ideeën die je bedrijf beter maken, verdorren zonder steun. Om je bedrijf echt te verbeteren maak je …

Hij zat me gewoon uit te lachen 😕 Lees verder »

Lees verder

De onzin van focus

Focus is nutteloos. Het brengt je geen stap verder. Kost geld en energie.   Als je niet goed richt, focus je op de verkeerde dingen. Het brengt je waar je niet zijn moet. Daar heb je niets aan.   De juiste richting geeft focus zin Bepaal de juiste richting voor jouw bedrijf. Kijk breed naar …

De onzin van focus Lees verder »

Lees verder

Ze kunnen de snelheid niet aan

Ik fiets. Ouderwets, met mijn benen. Anderen fietsen modern. Met een motortje.   Zij komen nu ook op mooie plekken, met uitzicht enzo. En daarna moeten ze weer naar beneden.   Het motortje helpt ze omhoog. Maar geven niet het reactie- en inschattingsvermogen, nodig om veilig beneden te komen.   Zo is het ook met …

Ze kunnen de snelheid niet aan Lees verder »

Lees verder

Ze vroeg of ze mijn wenkbrauwen mocht bijwerken 🤨

Tot ze me die vraag stelde had ik niet door dat al ik tot die groep mannen hoor. Je hebt het zelf niet door. De jaren laten sporen na.   Ook in je bedrijf. Die sporen zorgen ervoor dat digitale initiatieven niet de verjonging brengen die mogelijk is. De basis uit je verleden, is nu …

Ze vroeg of ze mijn wenkbrauwen mocht bijwerken 🤨 Lees verder »

Lees verder

Waarom makkelijke keuzes alles moeilijker maken

Het kiezen van mooie apps en tools is makkelijk. Aanbod genoeg. Voor elke digitale wens is er een oplossing.   Het maken van de juiste keuzes is veel moeilijker. Daarvoor moet je weten wat je wil. En dat is lastig.   De meeste bedrijven komen niet verder dan: ‘we willen digitaal werken.’ Met zo’n ambitie …

Waarom makkelijke keuzes alles moeilijker maken Lees verder »

Lees verder

Het cadeau van de crisis

Een crisis werkt als een vergrootglas. Bestaande zwakheden worden genadeloos uitvergroot.   De laatste crisis legde de ambachtelijke onderdelen van je bedrijf bloot. Die draaien op papier en fysieke aanwezigheid. Afhankelijk van specifieke personen. Van informatie waar je niet bij kan vanaf je pandemie-proof-home-office.   De crisis heeft het je enkel laten zien. De oorzaak …

Het cadeau van de crisis Lees verder »

Lees verder

Toffe apps en hippe technologie zijn junkfood voor je bedrijf 

Een sportstuur maakt van je auto geen raceauto. Een dure deurmat maakt van je huis geen kasteel. Toffe apps en pilots met hippe technologie maken van je bedrijf geen modern bedrijf.   Ze geven je het idee dat je lekker bezig bent. Lekker pielen met digitale dingetjes. Maar dat is schijn.   Ze leiden je …

Toffe apps en hippe technologie zijn junkfood voor je bedrijf  Lees verder »

Lees verder

Ben je goed bezig, of verbrand je geld? De 5 fixes die je door moet voeren voor digitaal succes

Veel doen is iets anders dan veel bereiken. Juist bij praktisch bedrijven is er veel te doen aan digitalisering.   Dat is lastig. Waar begin je? Hoe hou je overzicht?   Als je met hagel schiet raak je altijd wel iets. Maar raak je het juiste?   Als je niet precies weet wat je wil …

Ben je goed bezig, of verbrand je geld? De 5 fixes die je door moet voeren voor digitaal succes Lees verder »

Lees verder

Digitaliseren: veel kosten, geen waarde. En wat je daaraan kunt doen.

Veel doen is iets anders dan veel bereiken. Juist bij praktisch bedrijven is er veel te doen aan digitalisering. Dat is lastig. Als je met hagel schiet raak je altijd wel iets. Maar raak je het juiste?   Zonder samenhang doe je veel, maar bereik je niets. Als je niet precies weet wat je wil …

Digitaliseren: veel kosten, geen waarde. En wat je daaraan kunt doen. Lees verder »

Lees verder

Dit is waarom zoveel bedrijven in de bouw achter lopen

De twee grootste blokkades om een toekomstbestendig bedrijf te worden: lang nadenken, zonder actie. veel actie, zonder eerst nadenken.   2 wegen naar hetzelfde resultaat. NUL waarde voor je bedrijf.   Vreemd. Iedereen weet wat deze werkwijzes zouden opleveren binnen je projecten. Toch zijn dit de twee meest gebruikte aanvlliegroutes van digitalisering.   Wat het …

Dit is waarom zoveel bedrijven in de bouw achter lopen Lees verder »

Lees verder

ERP systemen zijn als communisme – goed idee, maar het werkt niet 4 adviezen voor bedrijven die wel vooruit willen

Ooit dé belofte voor het bedrijfsleven. Inmiddels dé blokkade voor veel bedrijven.   Voor veel geld zijn alle bedrijfsprocessen in ERP geduwd. Met de boekhouding als basis. De wereld digitaliseerde, behoeften veranderden. Toen bleek het niet flexibel: aanpassen is onmogelijk of veel te duur.   Centraal thema van onze projecten in de afgelopen 5 jaar: …

ERP systemen zijn als communisme – goed idee, maar het werkt niet 4 adviezen voor bedrijven die wel vooruit willen Lees verder »

Lees verder

Bouwbedrijven digitaliseren zo

Als een kind met een blokkendoos. Spontaan, zonder plan. Steeds het volgende blokje pakken en bovenop de vorige zetten. Totdat het niet meer past en het omvalt.   Voor kinderen betekent het ontwikkeling van inzicht, creativiteit, motoriek en karakter. Voor bedrijven desinvestering en frustratie. Digitaliseren is iets anders dan spelen met een blokkendoos.   Je …

Bouwbedrijven digitaliseren zo Lees verder »

Lees verder

Straks wil niemand meer voor je werken

Wel een gevuld orderboek. Maar geen mensen om het werk te doen. In het beste geval.   De bouw is een dynamisch sector. Van crisis naar overspannen en weer terug de crisis in. De vraag blijft onverminderd hoog, maar er komt steeds iets tussen. Giftige stoffen in de grond, virussen in de lucht.   De …

Straks wil niemand meer voor je werken Lees verder »

Lees verder

Digitalisering in de bouw In 3 stappen van frustratie naar realisatie

Welke beslissingen moet je vandaag nemen zodat je bedrijf er straks nog is?   Jarenlang wist jij wat je moest doen om je bedrijf verder te brengen. Daardoor sta je waar je nu staat. En nu?   Heb je nu ook nog de antwoorden?   De wereld is veranderd. De vragen en uitdagingen zijn veranderd. …

Digitalisering in de bouw In 3 stappen van frustratie naar realisatie Lees verder »

Lees verder

De 5 vragen die je moet stellen om succesvol te digitaliseren in de bouw

In de bouw is iedereen bezig met digitaliseren. Maar voor veel bedrijven is die investering niet rendabel.   Omdat ze aanpakken wat ze door pakketleveranciers wordt aangereikt. En daardoor de kern van digitalisering missen.   Kijk eens eerlijk naar je digitaliseringsplannen en -projecten. Stel jezelf dan de volgende vragen: Ga ik mijn klanten hiermee beter …

De 5 vragen die je moet stellen om succesvol te digitaliseren in de bouw Lees verder »

Lees verder

Dit is waarom zoveel bedrijven achter lopen

De twee grootste blokkades om een toekomstbestendig bedrijf te worden: lang nadenken, zonder actie. veel actie, zonder eerst nadenken.   Ze lijken tegenovergesteld, maar het resultaat is hetzelfde. NUL waarde voor je bedrijf.   Wat het wel oplevert? een goed feestje voor dure consultants. Verder niets. een goed IT feestje. En verder vaak een hoop …

Dit is waarom zoveel bedrijven achter lopen Lees verder »

Lees verder

Niemand is onmisbaar. In 3 stappen onafhankelijk van je medewerkers. En hoe zij daar blij van worden

Elk bedrijf heeft ze. Het Excelletje, Accesprogrammaatje of scriptje in het vitale proces van je bedrijf. Waar maar één persoon mee kan werken.   Ik heb het meegemaakt. Een doodzieke medewerker krijgt in het ziekenhuis bezoek van collega’s. En behalve een fruitmand, ook zijn laptop. Of hij alsjeblieft nog de planning voor volgende week wil maken.   Als vanzelf ontstaan. Het maakt je bedrijf kwetsbaar. …

Niemand is onmisbaar. In 3 stappen onafhankelijk van je medewerkers. En hoe zij daar blij van worden Lees verder »

Lees verder

Ten onder gaan is het enige dat ambachtelijk georganiseerde bedrijven snel doen

Jouw bedrijf blijft traag. Terwijl de wereld steeds sneller gaat.   Met harder werken ga je het niet redden. Je moet slimmer gaan werken. Dat is de enige manier om je bedrijf sneller en beter te maken.   De snelheid van je organisatie wordt bepaald door de snelheid waarmee informatie door je bedrijf heen stroomt. …

Ten onder gaan is het enige dat ambachtelijk georganiseerde bedrijven snel doen Lees verder »

Lees verder

No code = No glory 3 redenen waarom vluchten in No code platforms niets oplost

Verblindende beloftes. Een wolf in schaapskleren.   Een no/low code platform belooft maatwerk software. Zonder programmeurs. Zonder gedoe.   De eerste belofte klopt. Omdat degenen die low/no code software maken zichzelf consultants in plaats van programmeurs noemen.   De tweede klopt niet. Ook met no/low code platforms kun je gedoe maken.   Deze platforms maken …

No code = No glory 3 redenen waarom vluchten in No code platforms niets oplost Lees verder »

Lees verder
Scroll naar top