Onze IT afdeling is de vertragende factor bij digitalisering: dit is de ongemakkelijke waarheid

Ik zie het nog vaak gebeuren De IT afdeling aangewezen als de reden dat digitaliseringsambities niet worden gehaald. ‘𝘡𝘦 𝘴𝘯𝘢𝘱𝘱𝘦𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘯𝘪𝘦𝘵.’ ‘𝘡𝘦 𝘥𝘰𝘦𝘯 𝘯𝘪𝘦𝘵𝘴.’ ‘𝘌𝘯 𝘸𝘢𝘵 𝘻𝘦 𝘥𝘰𝘦𝘯 𝘴𝘭𝘶𝘪𝘵 𝘯𝘪𝘦𝘵 𝘢𝘢𝘯 𝘰𝘱 𝘸𝘢𝘵 𝘸𝘦 𝘸𝘪𝘭𝘭𝘦𝘯.’ Maar is dat wel de echte reden? Stel: Ik loop de IKEA binnen en zeg tegen een willekeurige medewerker …

Onze IT afdeling is de vertragende factor bij digitalisering: dit is de ongemakkelijke waarheid Lees verder »

Lees verder

LEAN is niet slim: De blinde vlek van LEAN

Lean heeft een blinde vlek. Het ziet de belangrijkste vorm van verspilling niet. Het doel van Lean is het creëren van perfecte processen. Processen zonder verspilling. Met enkel handelingen die waarde toevoegen voor de klant. Lean kijkt naar 7 (of 8) soorten verspilling. Maar negeert de modernste vorm van verspilling: verspilling door informatieverwerking. Hierdoor kun …

LEAN is niet slim: De blinde vlek van LEAN Lees verder »

Lees verder

Het meest gehoorde vraagstuk rond digitalisering in de maakindustrie…

Bij elk digitaliseringsvraagstuk binnen de maakindustrie speelt deze vraag een rol. 𝗪𝗮𝘁 𝗺𝗼𝗲𝘁𝗲𝗻 𝘄𝗲 𝗺𝗲𝘁 𝗘𝗥𝗣? Gaan we er meer mee doen? Moeten we meer in ERP onderbrengen? Of juist minder? Gaan we zaken uit ERP halen? En waar gaan we dat dan onderbrengen? Voldoet ons huidige ERP pakket nog wel? Moeten we het opnieuw …

Het meest gehoorde vraagstuk rond digitalisering in de maakindustrie… Lees verder »

Lees verder
Als je wil digitaliseren heb je niets aan inspiratie en stoere verhalen, dit is wat je nodig hebt

Als je wil digitaliseren heb je niets aan inspiratie en stoere verhalen, dit is wat je nodig hebt

Ken je dat? Stoere verhalen van bedrijven die met kunstmatige intelligentie, robots en VR aan de slag zijn gegaan. Dat je denkt: “wil ik ook!”. Maar dat je om je heen kijkt. En die papieren mappen ziet staan. Je collega ziet zitten die druk is met het intikken van orderregels in het ERP systeem. En …

Als je wil digitaliseren heb je niets aan inspiratie en stoere verhalen, dit is wat je nodig hebt Lees verder »

Lees verder

Met digitalisering kun je 2 dingen creëren: Gedoe of Efficiëntie. Wat kies jij?

Digitaliseren is niet moeilijk. Er zijn veel programma’s beschikbaar. En veel partijen die je willen helpen met het kopen van hun oplossing. Digitalisering laten mislukken is ook niet moeilijk. Dat is pijnlijk, kostbaar, frustrerend en zonde. Als je vooral bezig bent met kopen van nieuwe programma’s krijg je uiteindelijk gedoe. Doordat de programma’s niet op …

Met digitalisering kun je 2 dingen creëren: Gedoe of Efficiëntie. Wat kies jij? Lees verder »

Lees verder

3 ingrediënten voor een betere, snellere en makkelijkere supply chain in de bouw

Er gaan miljarden verloren in de supply chain van de bouwsector. Door fouten en tijdverlies. Er kan bespaard worden op fouten. De snelheid kan flink omhoog. En er kan absoluut makkelijker gewerkt worden. Als de supply chain de omslag maakt van analoog naar digitaal. Als er gestopt wordt met: – handmatig zoeken naar producten die …

3 ingrediënten voor een betere, snellere en makkelijkere supply chain in de bouw Lees verder »

Lees verder

Dit is niet het beste moment om met digitalisering te beginnen

Het beste moment lag ergens in het verleden. Als je op het beste moment was begonnen had je nu een gedigitaliseerd bedrijf. Dan had je nu geprofiteerd van de voordelen. Je zou een beter bedrijf hebben. Met lagere faalkosten. Betere productieprocessen. En betere service richting je klanten. Je bedrijf zou sneller zijn. Korte doorlooptijden hebben. …

Dit is niet het beste moment om met digitalisering te beginnen Lees verder »

Lees verder

Papieren werkinstructies zijn kansloos

Ruzie in de auto. In de tijd dat Google Maps nog niet bestond. En TomTom ook niet. Pa reed. Ma met een papieren landkaart op schoot. Ma moest vertellen waar we waren. En waar pa heen moest sturen. Onder tijdsdruk. En als ze dan “rechtsaf!” riep, begon bij hem de twijfel. Hield ze de kaart …

Papieren werkinstructies zijn kansloos Lees verder »

Lees verder
ERP is een schaap in wolfskleren

ERP is een schaap in wolfskleren

Geïntroduceerd als krachtige wolf. Dé digitale oplossing voor je bedrijf. Waar je hele bedrijf in kan. Tot blijkt dat je helemaal niet zo standaard bent. Dat jouw bedrijf behoeften heeft die afwijken van de standaard. Puzzelen en frotten om het passend te maken. Concessie hier, concessie daar. Om de hobbels heen werken. Toch weer lijstjes …

ERP is een schaap in wolfskleren Lees verder »

Lees verder
Het recept voor effectief digitalisering

Het recept voor effectieve digitalisering van praktische bedrijven

90% van de zakelijke leiders heeft digitalisering als topprioriteit. ~50% van de bedrijven is min of meer bezig met digitalisering. >70% van de digitaliseringsinitiatieven kost meer dan het oplevert. Digitalisering gaat vaak mis. De belangrijkste faalfactoren: ● Druk zijn met randzaken en niet met verbeteren van de kern. ● Focus op technologie en niet op …

Het recept voor effectieve digitalisering van praktische bedrijven Lees verder »

Lees verder
Dit is de killer van efficiëntie binnen de industrie

Dit is de killer van Efficiëntie binnen de industrie (en LEAN laat het liggen)

Elk bedrijf binnen de industrie heeft al wel iets met Lean gedaan. Processen zijn redelijk op orde. Materiaalstroom klopt; geen overbodige voorraden. Productiestroom klopt; geen wachttijden, alle stappen in sync. En toch is er nog veel winst te halen. In snelheid, kwaliteit én werkplezier. Kijk naar de informatiestroom. Vaak ontbreekt ‘de flow’; het pad dat …

Dit is de killer van Efficiëntie binnen de industrie (en LEAN laat het liggen) Lees verder »

Lees verder
Digitaliseren is als het schilderen van je huis

Digitaliseren is als het schilderen van je huis!

Het is een hele klus. Waar je het liefst zo snel mogelijk klaar mee bent. Pak wat kwasten en verf en ga aan de gang. Lekker snel klaar en het ziet er best goed uit. Maar na een jaar ben je weer aan de beurt. Het staat er dan nog slechter bij dan eerst. En …

Digitaliseren is als het schilderen van je huis! Lees verder »

Lees verder
Waar beging je met digitaliseren?

Waar begin je met digitaliseren? Luister naar de kat!

Alice: “Kun je me vertellen welke kant ik op moet?” De kat: “Ligt eraan waar je heen wilt.” Alice: “Dat weet ik niet.” De kat: “Dan maakt het niet uit welke kant je op gaat.” Slimme kat. Je moet eerst weten waar je heen wilt, voordat je de eerste stap in de goede richting kunt …

Waar begin je met digitaliseren? Luister naar de kat! Lees verder »

Lees verder
Effectief Digitaliseren

Effectief digitaliseren – De Praktijk

Actie zonder plan leidt geheid tot een mislukking. Digitaliseren is complex. Verschillende projecten met onderlinge relaties. Veel parameters. Die je niet allemaal van tevoren kent. Voor digitaal succes moet het allemaal op elkaar passen. Het moet één geheel worden dat jouw bedrijf ondersteunt. Zodat je bedrijf er beter, sneller en makkelijker van wordt. 𝗗𝗶𝗿𝗲𝗰𝘁𝗲 𝗮𝗰𝘁𝗶𝗲 …

Effectief digitaliseren – De Praktijk Lees verder »

Lees verder

Zo maak je digitalisering bedrijfsrelevant

Digitalisering is snel het onderwerp van ‘nerds’. Die het leuk vinden er helemaal in te duiken. En uit te zoeken wat het beste pakket is. De beste tool. Om A aan B te knopen. En C aan A. Om zo stukje bij beetje je hele bedrijf te digitaliseren. Voor je het weet gaat het over …

Zo maak je digitalisering bedrijfsrelevant Lees verder »

Lees verder

Als je digitalisering op deze manier versneld, gaat het je vooral veel kosten

Digitalisering wordt al snel een Poolse landdag. Iedereen in je bedrijf heeft er een mening over. Niemand weet echt waar hij het over heeft. Waar moet je beginnen. Wat is de volgende stap. Wat is nou handig. Welke software heb je nodig. Met welke leverancier ga je in zee. En hoe hou je het overzicht. …

Als je digitalisering op deze manier versneld, gaat het je vooral veel kosten Lees verder »

Lees verder

5 vragen die je je moet stellen om effectief te digitaliseren in de industrie

Digitaliseren is hot. Maar weinig bedrijven worden er beter van. – Als je aanpakt wat pakketleveranciers je aanreiken laat je je leiden door de visie van anderen. En mis je de kern van digitalisering. – Als digitalisering voor jou betekent dat je vooral op zoek gaat naar handige tooltjes en pakketjes dan focus je op …

5 vragen die je je moet stellen om effectief te digitaliseren in de industrie Lees verder »

Lees verder

Lean slaat nergens op! Als je niet digitaliseert

Het slaat nergens op. Het is domweg onlogisch. 𝗩𝗲𝗲𝗹 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝘀𝗰𝗵𝗲 𝗯𝗲𝗱𝗿𝗶𝗷𝘃𝗲𝗻 𝘀𝘁𝘂𝗿𝗲𝗻 𝘄𝗲𝗹 𝗼𝗽: – minimale voorraad materiaal en product – minimale verplaatsingen van mensen en goederen – minimale wachttijden – minimale overproductie – minimale processen – minimale foutkans in je productie 𝗠𝗮𝗮𝗿 𝘁𝗲𝗴𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸: – zoeken operators naar de juiste werkinformatie – is de kans …

Lean slaat nergens op! Als je niet digitaliseert Lees verder »

Lees verder

ERP systemen blokkeren digitalisering: Dit is waarom

Volledig uit de hand gelopen. Ooit een must have voor elk bedrijf. Nu de grootste blokkade voor digitalisering. Ontworpen (in de jaren 90!) om grip te krijgen op je resources. Geld, materialen, middelen, mensen. Leveranciers van ERP pakketten laten je graag geloven dat je er een nodig hebt om te digitaliseren. En dat je daar …

ERP systemen blokkeren digitalisering: Dit is waarom Lees verder »

Lees verder

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #3 jullie hebben het niet nodig, jullie leveren kwaliteit

Logica uit het verleden. Dodelijk in het heden. Ook al maak je het beste product. Lever je de beste service. En misschien wel voor de laagste prijs. Als je producten digitaal niet vindbaar zijn. Niemand ze digitaal kan kopen. Jij je service alleen aan de voordeur levert. Dan ben je NIET relevant. Als de beste …

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #3 jullie hebben het niet nodig, jullie leveren kwaliteit Lees verder »

Lees verder

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #2: Het levert niets op

Het is allemaal niet zo moeilijk. Gewoon overal digitaal gaan werken. Facturen in de mail. Maandrapportage via Excel in PowerBI – mooie kekke grafiekjes. Documenten in de cloud. Als je zo even doorgaat is je hele bedrijf gedigitaliseerd. Heb je toch maar mooi voor elkaar. Maar heeft het ook echt iets opgeleverd? Ben je niet …

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #2: Het levert niets op Lees verder »

Lees verder

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #1: Gegijzeld door operationeel gedoe

Dubbel verlies. – Je werkt nu niet efficiënt. – Daardoor ben je te druk om te verbeteren. Met digitaliseren wordt je bedrijf beter, sneller en makkelijker. Als je het goed doet. Maar goed doen kost aandacht. Operationeel gedoe werkt als een filter. Het trekt je aandacht. Je gaat erop focussen. En er steeds dichter opzitten. …

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #1: Gegijzeld door operationeel gedoe Lees verder »

Lees verder

ERP systemen zijn als communisme, goed idee maar het werkt niet – 4 tips voor bedrijven die vooruit willen

Ooit dé belofte. Inmiddels dé blokkade. Voor veel geld zijn alle bedrijfsprocessen in ERP geduwd. Met de boekhouding als basis. De wereld digitaliseerde, behoeften veranderden. Toen bleek de stugheid: aanpassen is onmogelijk of te duur. Centraal thema bij onze klanten: Digitale stappen maken, ondanks het ERP systeem. 4 ADVIEZEN: #1 Streef niet naar 1 systeem …

ERP systemen zijn als communisme, goed idee maar het werkt niet – 4 tips voor bedrijven die vooruit willen Lees verder »

Lees verder

Een geweldig product en toch loopt je bedrijf vast

Het is sneu. Maar ook logisch. Ieder bedrijf is gefundeerd op zijn producten. Zonder product, geen bedrijf. Hou je de focus op je product dan kan het een geweldig product worden. Beter dan die van je concurrenten. Totdat blijkt dat het onvoldoende is. Jouw klanten willen meer dan een geweldig product. Efficiëntie bijvoorbeeld. Of informatie. …

Een geweldig product en toch loopt je bedrijf vast Lees verder »

Lees verder

De Hel van Excel, de killer van de groei van serieuze bedrijven

Het is als crack voor je bedrijf. Je gaat het gebruiken omdat je iets mist. Eerst ga je er hard op. Maar ga ermee door en alles loopt in de soep. En je komt er niet meer vanaf. Het is heerlijk flexibel. Iedereen kan het gebruiken. Het beantwoordt veel behoeftes. Dat is de valse belofte. …

De Hel van Excel, de killer van de groei van serieuze bedrijven Lees verder »

Lees verder

Dit speelt bij veel bedrijven net zo goed

De gevallen bij de overheid halen het nieuws. Maar het is geen nieuws. Dit speelt bij veel bedrijven net zo goed. Product op orde. Ogenschijnlijk alles stabiel en onder controle. Totdat er iets wijzigt in het ecosysteem. De klant schroeft opeens de eisen op. Snellere levertijden. Meer informatie. Meer controle. Dan wordt het instabiel. Dan …

Dit speelt bij veel bedrijven net zo goed Lees verder »

Lees verder

Bottom up digitaliseren: gebrek aan leiderschap met 0 resultaat

Lekker makkelijk. Het management weet niet wat ze wil. Dus leggen ze het op de werkvloer. Zij weten het ook niet. Hebben ook geen tijd. En amper middelen. En al helemaal niet de mogelijkheid om over de muur van hun eigen silo te denken. Maar het is daar wel neergelegd. Dus ze worden erop afgerekend. …

Bottom up digitaliseren: gebrek aan leiderschap met 0 resultaat Lees verder »

Lees verder

Focussen op klanten slaat nergens

Als je de rest negeert. Als je leveranciers, ketenpartners en je eigen medewerkers niet ook ziet als klanten. Als je niet inzet op fijne samenwerking met deze partijen is het lastig om het goed te doen richting je klanten. Jouw bedrijf functioneert alleen in een goed werkend ecosysteem. Leg je focus op het ecosysteem van …

Focussen op klanten slaat nergens Lees verder »

Lees verder

IoT, AI, AR, VR, BIG DATA, het is allemaal niet relevant

Technologie is een middel, geen doel. Je hebt er niets aan. Als je er geen toegevoegde waarde mee creëert. Als je niet weet hoe je bedrijf er sneller, beter of makkelijker mee wordt. Hoe je er blijere klanten mee maakt. Of de relaties met je leveranciers verbetert. Zorg dat je weet wat de technologie inhoudt. …

IoT, AI, AR, VR, BIG DATA, het is allemaal niet relevant Lees verder »

Lees verder

Het gaat ook bij jou mis, zolang je dit niet weet

Als je ooit hebt gedoken weet je het. De voorbereiding is gericht op wat er mis kan gaan. Alle training, checks en afspraken helpen je te voorkomen dát het mis gaat. Binnen de zakelijk wereld ligt dat anders. Bedrijven maken diepzeeduiken met alleen een hippe zwemslip en een snorkel. Dat gaat mis. Bij 90 procent …

Het gaat ook bij jou mis, zolang je dit niet weet Lees verder »

Lees verder

Ze begon bij het begin en eindigde in de SH*T: Dit kun je als directeur leren van dit verlegen meisje.

Verhaaltjessommen vond ze moeilijk. Ze ging altijd direct aan de slag na de eerste zin. Ik gaf haar bijles. Ik leerde haar eerst de hele opgave te lezen. Alle informatie uit de opgave te halen. Te begrijpen wat nou eigenlijk de vraag is. En dan de juiste stappen naar het antwoord te bepalen. Met digitalisering …

Ze begon bij het begin en eindigde in de SH*T: Dit kun je als directeur leren van dit verlegen meisje. Lees verder »

Lees verder

Bescherm je bedrijf. 5 Tekenen van ouder worden

Het gaat niet om leeftijd. Maar om de gevolgen. En daar kun je iets aan doen. Met 1. herkennen. en 2. de juiste actie blijf je kwiek. Herken je deze? 𝗧𝗿𝗮𝗮𝗴𝗵𝗲𝗶𝗱 Je klanten, toeleveranciers en je eigen medewerkers. Je kunt ze steeds moeilijker bijhouden. De wereld wordt sneller. En jij niet. 𝗦𝗹𝗶𝗷𝘁𝗮𝗴𝗲 Wat vroeger goed …

Bescherm je bedrijf. 5 Tekenen van ouder worden Lees verder »

Lees verder

Dit is het voordeel van laat starten met digitaliseren

Het is de wet van de versnellende achterstand. Je loopt achter de voorlopers aan. Zij wijzen je de weg. En laten ook de wegen zien die nergens toe leiden. Die kun jij overslaan. Zodat je sneller bent waar je zijn wil. Er is al veel geschreven over de doodlopende wegen van digitalisering. Waar je in …

Dit is het voordeel van laat starten met digitaliseren Lees verder »

Lees verder

Dit is de belangrijkste vraag bij digitalisering

Waar beginnen? – slaat nergens op. Of hoeveel het kost. En hoe je het aanpakt. Welke leverancier is onbelangrijk. Welke pakketten, tools, programma’s is niet interessant. No-Code, Low-code of gewoon lekker programmeren – het boeit niet. Zolang je niet weet wat je wil bereiken. Als je niet weet hoe jouw gedigitaliseerde bedrijf eruit moet zien. …

Dit is de belangrijkste vraag bij digitalisering Lees verder »

Lees verder

Hier gaat het fout. De belangrijkste faalfactor van digitalisering

Veel geld uitgeven. Veel projecten opstarten. Liefst allemaal tegelijk. Omdat digitaliseren je doel is. Of starten met de grootste digitale uitdaging. Het vervangen van je ERP systeem. Omdat je toch ergens moet beginnen. Of lekker experimenteren met alle nieuwste snufjes. Uitvinden wat ze voor jouw bedrijf kunnen betekenen. Terwijl de informatiestroom door je bedrijf afhankelijk …

Hier gaat het fout. De belangrijkste faalfactor van digitalisering Lees verder »

Lees verder

Geef je geld en krijg gedoe, Geef je visie en realiseer je droom

Zonder visie ga je zwabberen Op een zwabberend fundament kun je niet bouwen. Dus krijg je gedoe. Zorg dat je een visie hebt op wat 𝐝𝐢𝐠𝐢𝐭𝐚𝐥𝐢𝐬𝐞𝐫𝐢𝐧𝐠 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐣𝐨𝐮𝐰 𝐛𝐞𝐝𝐫𝐢𝐣𝐟 𝐠𝐚𝐚𝐭 𝐛𝐞𝐭𝐞𝐤𝐞𝐧𝐞𝐧. Heb je dat niet, dan gebeurt er niets. Gebeurt er niets, dan raak je hopeloos achter. En erger. Met visie creëer je helderheid. Een …

Geef je geld en krijg gedoe, Geef je visie en realiseer je droom Lees verder »

Lees verder

Dé toekomstvoorspeller van bedrijven op dit moment

Je goed draaiende bedrijf heeft geen toekomst. Ook al heb je de beste mensen. En de beste machines. Een gestroomlijnd productieproces. Mooie producten. Een goede klantenkring. En een sterke marktpositie. Allemaal nutteloos. Als de digitale informatiestroom niet op orde is. Ga maar na. De communicatie en afstemming met je klanten. Met je partners en leveranciers. …

Dé toekomstvoorspeller van bedrijven op dit moment Lees verder »

Lees verder

LEAN geeft je oogkleppen. Zo versterk je LEAN

Zo goed bezig. En toch mis je iets. Elk praktisch bedrijf heeft het toegepast. Logisch. LEAN elimineert de onzin uit je bedrijf. Waardoor je sneller en beter wordt. Maar hoe LEAN is het als je – wekelijks je opdrachtgevers opbelt voor de laatste planningsupdates – geen zicht hebt op de actuele status van opdrachten in …

LEAN geeft je oogkleppen. Zo versterk je LEAN Lees verder »

Lees verder

Lean uitgespeeld? Digitalisering brengt je next level

Stel je voor. Je wil een marathon lopen. Je gaat trainen. Goed eten. Goed slapen. Je doet alles goed. Maar je loopt op houten klompen. Het gaat misschien best wel lukken. Maar het kan veel beter. Zo is het ook met Lean en digitalisering. Bij Lean mist vaak het digitale perspectief. Waardoor kansen om écht …

Lean uitgespeeld? Digitalisering brengt je next level Lees verder »

Lees verder

Lean slaat nergens op! Als je niet digitaliseert

Het slaat nergens op. 𝗩𝗲𝗲𝗹 𝗽𝗿𝗮𝗸𝘁𝗶𝘀𝗰𝗵𝗲 𝗯𝗲𝗱𝗿𝗶𝗷𝘃𝗲𝗻 𝘀𝘁𝘂𝗿𝗲𝗻 𝘄𝗲𝗹 𝗼𝗽: – minimale voorraad materiaal en product – minimale verplaatsingen van mensen en goederen – minimale wachttijden – minimale overproductie – minimale processen – minimale foutkans in je productie 𝗠𝗮𝗮𝗿 𝘁𝗲𝗴𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸: – zoeken operators naar de juiste werkinformatie – is de kans groot dat onjuiste informatie …

Lean slaat nergens op! Als je niet digitaliseert Lees verder »

Lees verder

De waarheid over ERP pakketten. Waarom ze niet de oplossing zijn die ze beloven

Misleidend. Met één pakket al je digitale behoeftes invullen. Die belofte klopt niet. Maar daar kom je pas achter als je het gekocht hebt. Toen ERP werd bedacht bestond internet niet. Software maken was nog magisch. Uitwisselen van gegevens tussen systemen onmogelijk. Data had nog een andere betekenis. Digitale tekeningen en foto’s bestonden niet. In …

De waarheid over ERP pakketten. Waarom ze niet de oplossing zijn die ze beloven Lees verder »

Lees verder

ERP systemen zijn te hebberig – 3 Tips

Ze willen alle data hebben. Omdat het kan. Maar met het grootste deel doen ze niets. Hebben ze helemaal niet nodig. Nog erger: Als je de data nodig hebt, merk je dat ze het maar lastig loslaten. Je kunt het opvragen. Maar doe je dat vaak, realtime, dan gaan ze piepen. En kraken. En vallen …

ERP systemen zijn te hebberig – 3 Tips Lees verder »

Lees verder

Een ERP specialist is een slechte adviseur

Vraag een autodealer om advies over hoe van A naar B te komen. Zijn advies zal zijn: auto. Vraag een bakker om advies over gezond eten. Zijn advies zal zijn: brood. Vraag een farmaceut om advies over gezondheid. Zijn advies zal zijn: pil. Wie vraag je om advies over digitaliseren? Een ERP specialist? Je weet …

Een ERP specialist is een slechte adviseur Lees verder »

Lees verder

3 tips voor de realisatie van je plan

De actiefase is de fase waarin je het plan realiseert. Die fase is dynamisch. Je hebt een plan. Dat geeft houvast en focus. Een kader. Maar het is vaak ook een beetje een gedoe. Want de praktijk is altijd anders dan het plan. Daarom 3 tips vanuit onze ervaring. 1. Hou de regie Je hebt …

3 tips voor de realisatie van je plan Lees verder »

Lees verder

Dit is de grootste foutbron bij ERP implementaties

je ziet het pas als je het door hebt   Langs elkaar heen praten. Elkaar niet begrijpen. Verzanden in details. Ingraven in je eigen werkelijkheid.   Hoe werken we nu? Een standaard vraag bij ERP implementaties. Er worden allerlei mensen geïnterviewd. Resultaat: een plaat van 4 meter lang, met blokjes, pijltjes en veel tekst.   …

Dit is de grootste foutbron bij ERP implementaties Lees verder »

Lees verder

De opbrengst van naar buiten kijken – dit ziet BAM Energie & Water

BAM Energie & Water legt ondergrondse infrastructuur aan voor netbeheerders en waterbedrijven. Hoofdinfra, huisaansluitingen, smart metering, chargers voor elektrische voertuigen. We hebben met hen naar buiten gekeken. Dit is de opbrengst. Markt We zien netbeheerders met steeds hogere verwachtingen. Over informatievoorziening en over serviceverlening. Betere en snellere informatie over voortgang van werkzaamheden. En ze willen …

De opbrengst van naar buiten kijken – dit ziet BAM Energie & Water Lees verder »

Lees verder

5 tips om digitaal wendbaar te blijven ONDANKS je ERP

Onvermijdelijk. Ben je een beetje een serieus bedrijf met producten, productie en voorraad. Dan heb je een ERP systeem nodig.   Wel te vermijden: jezelf knelzetten met het ERP systeem. Dat je ervan afhankelijk wordt. En digitaal vastloopt.   Met deze tips blijf je digitaal wendbaar. Ook al heb je een ERP.   1. Gebruik …

5 tips om digitaal wendbaar te blijven ONDANKS je ERP Lees verder »

Lees verder

Dit is waarom ik (n)iets met ERP systemen heb

Vochtig toiletpapier is geen oplossing voor alle problemen in persoonlijke sfeer. Logisch.   ERP systemen worden vaak wel gezien als de oplossing voor alle digitale uitdagingen. Onlogisch.   Ze zijn goed in waar ze voor zijn ontworpen. Ze zijn slecht in het voorzien in de digitale behoeften van moderne bedrijven.   De aanschaf en implementatie …

Dit is waarom ik (n)iets met ERP systemen heb Lees verder »

Lees verder

Dit is het grootste misverstand over ERP systemen

Volledig uit de hand gelopen. Ooit een must have voor elk bedrijf. Nu de grootste blokkade voor digitalisering.   Ontworpen (jaren 90!) om grip te krijgen op je resources. Geld, materialen, middelen, mensen.   Als je wil digitaliseren voldoen ze op geen enkele manier. (als je meer wil dan het inscannen van facturen)   ERP …

Dit is het grootste misverstand over ERP systemen Lees verder »

Lees verder

Hier ligt het grootste verbeterpotentieel voor de maakindustrie

De meeste maakbedrijven worden gegijzeld. Door keuzes en concepten uit het verleden.   Een ERP systeem als kern van het digitale landschap. Ooit was het een oplossing. Tegenwoordig een rem op verbeteringen.   Het ontbreekt aan Informatie Functies Flexibiliteit Gemak Snelheid   Snellere werkprocessen. Lagere faalkosten. Hogere service aan je klanten. Deze ambities lopen snel …

Hier ligt het grootste verbeterpotentieel voor de maakindustrie Lees verder »

Lees verder

Weet wanneer het water te heet wordt

Ken je het verhaal van die kikker in een pan water? Die kikker blijft zitten, ook al zet je de pan op het vuur. Omdat het water langzaam opwarmt reageert hij niet. En op een bepaald moment is het water te heet. En is het te laat om te reageren.   Reageer op tijd Je …

Weet wanneer het water te heet wordt Lees verder »

Lees verder

ERP: digitalisering van 20 jaar geleden

Het is een fatamorgana. Dat ene systeem. Voor al je digitale behoeftes. De jacht erop brengt je tussen de grijze massa. Bedrijven die met handen en voeten zijn gebonden aan hun ERP. Die met Excelletjes en wazige systeempjes een weg eromheen zoeken. En daarmee de oorspronkelijke doelstelling compleet missen. ERP is standaard. Met configuratie worden …

ERP: digitalisering van 20 jaar geleden Lees verder »

Lees verder

Vergissen is menselijk. Dit moet je niet aan mensen overlaten

Foutjes zitten in kleine hoekjes. Maar hebben grote impact op je proces.   Rework sloopt je efficiëntie.   De oorzaak van rework zit bijna altijd in het proces. Kundige mensen maken fouten door de werkomstandigheden.   En daarbij speelt informatie een sleutelrol. Onjuist. Onvolledig. Niet actueel. Versnipperd. Niet hanteerbaar. Onduidelijk. Irrelevant. Niet actiegericht.   Zoeken …

Vergissen is menselijk. Dit moet je niet aan mensen overlaten Lees verder »

Lees verder

Alles LEAN en toch nog te traag

Het is niet voldoende. Er is meer voor nodig om de huidige wereld bij te houden. Blijf denken vanuit de gereedschapkist die je kent, en je zult merken dat je steeds hetzelfde gereedschap inzet. En dan wordt het steeds minder effectief. Doorbreek dit door een component aan je gereedschapkist toe te voegen. Het digitale component. …

Alles LEAN en toch nog te traag Lees verder »

Lees verder

4 manieren om je bedrijf in 2021 te verbeteren met digitalisering

Er zijn veel manieren om je bedrijf met digitalisering te verbeteren. Hier 4 suggesties.   1: van verrast naar geïnformeerd Digitaal informatie uitwisselen met ketenpartners (nee, geen mailtjes sturen). Over planningen, voorraden, levertijden en aankomende orders. Dan kun je anticiperen. En wordt je niet steeds verrast.   2: van zoeken naar weten Digitaal inzicht in je …

4 manieren om je bedrijf in 2021 te verbeteren met digitalisering Lees verder »

Lees verder

Terugkijken slaat nergens op

Wat levert het je op?   Denk je in: Stap op de fiets en ga hard trappen. En blijf achterom kijken.   Wat levert dat je op? Je ziet de weg die je gereden hebt. En de zijwegen die je gemist hebt. En de obstakels die je niet geraakt hebt.   En de obstakels die je niet …

Terugkijken slaat nergens op Lees verder »

Lees verder

Dit moet je weten als digitalisering een belangrijk thema voor 2021 is

Voorkom digitaal drama.   Succesvol digitaliseren kent drie stappen: Richten Plannen Aanpakken   Digitalisering heeft grote impact op je bedrijf. Als je het goed doet, een positieve impact. Je bedrijf wordt efficiënter, sneller en beter. En prettiger voor je medewerkers en klanten.   Dat lukt alleen als je eerst richt. Bepaal hoe je binnen jouw …

Dit moet je weten als digitalisering een belangrijk thema voor 2021 is Lees verder »

Lees verder

De belangrijkste digitale verschuivingen binnen de maakindustrie

Digitalisering veroorzaakt verschuivingen.   Van verrast naar geïnformeerd Digitaal informatie uitwisselen met ketenpartners (nee, geen mailtjes sturen) geeft je informatie die belangrijk is voor jouw bedrijfsvoering. Over planningen, voorraden, levertijden en aankomende orders. Zodat je kunt anticiperen. En je niet steeds verrast wordt.   Van zoeken naar weten Met je proces digitaal op orde weet je …

De belangrijkste digitale verschuivingen binnen de maakindustrie Lees verder »

Lees verder

Als je zo je productie bestuurt kun je je tent sluiten

Twee vragen: 1.Hoeveel fysieke handelingen zitten er tussen klantorder en gereed product?   2.En hoeveel handelingen die met informatie te maken hebben? *vastleggen *raadplegen, opzoeken *verspreiden *verzamelen   Voor die eerste is veel aandacht. Daar wordt op gefocust.   Die tweede is vaak verwaarloosd. Gevolg: *Geen overzicht *Veel overtypen *Informatie is versnipperd en niet actueel …

Als je zo je productie bestuurt kun je je tent sluiten Lees verder »

Lees verder

Dit is de blinde vlek van procesoptimalisatie en productieverbetering

Een trage informatiestroom remt je bedrijf. De snelheid binnen je bedrijf is een graadmeter voor de fitheid. Voor een hoge snelheid moet alles soepel lopen. Er is veel aandacht voor versnelling van productie(processen). Maar voor snelheid is ook een snelle informatiestroom nodig. Anders wordt dat de rem van je bedrijf.   Kijk naar de informatie …

Dit is de blinde vlek van procesoptimalisatie en productieverbetering Lees verder »

Lees verder

Hoe maak je een beter bedrijf met digitalisering? Zó kom je erachter

Je moet anders kijken. Om mogelijkheden te zien moet je naar de kern van je bedrijf kijken.   Los van de praktische vorm die het op dit moment heeft. Zodat je ziet hoe je die kunt verbeteren. En je digitalisering inzet op die plek waar het de meeste waarde toevoegt.   Hoe je dit doet, …

Hoe maak je een beter bedrijf met digitalisering? Zó kom je erachter Lees verder »

Lees verder

Jatten wat anderen goed bedacht hebben: zo doe je dat

Teleurstelling. Ontgoochelde blikken.   Als ik uitleg dat je het succes van een ander bedrijf niet kunt kopiëren. Dat er geen oplossing is waarmee alle digitale uitdagingen in één klap zijn opgelost.   Ieder bedrijf moet voor zichzelf bepalen wat zij wil en daarvoor nodig heeft.   Wat je wel van anderen kunt afkijken zijn …

Jatten wat anderen goed bedacht hebben: zo doe je dat Lees verder »

Lees verder

MS Teams wordt gebruikt als een slecht excuus

Het is tegenwoordig onmisbaar. Het biedt legio mogelijkheden. Waardoor je op afstand van elkaar tóch kunt samenwerken. Voor veel bedrijven is het een grote stap (geweest) om van fysiek naar digitaal samenwerken over te schakelen. De keerzijde hiervan: verslapping van de aandacht voor échte digitalisering. Dat je Teams gebruikt betekent niet dat je bedrijf gedigitaliseerd …

MS Teams wordt gebruikt als een slecht excuus Lees verder »

Lees verder

Wat traditionele bedrijven kunnen leren van Kijkshop en Bol.com

Anders kijken geeft andere resultaten. Hetzelfde product, anders gebracht. Stel, je hebt een winkel. En je denkt dat die winkel de kern is van jouw bedrijf. Wat doe je dan als je je bedrijf wil verbeteren? Dan kom je uit op een variant van die winkel. Een beetje vreemde variant wellicht, maar wel beter vanuit …

Wat traditionele bedrijven kunnen leren van Kijkshop en Bol.com Lees verder »

Lees verder

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #3 hebben wij niet nodig, wij leveren kwaliteit

Logica uit het verleden. Dodelijk in het heden.   Ook al maak je het beste product. Je levert de beste service. En misschien wel voor de laagste prijs.   Als je producten digitaal niet vindbaar zijn. Als niemand ze digitaal kan kopen. Als jij je service alleen aan de voordeur levert.   Dan ben je …

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #3 hebben wij niet nodig, wij leveren kwaliteit Lees verder »

Lees verder

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #2: Het levert niets op

Het is verleidelijk. En het voelt productief. Slagvaardig en praktisch.   Digitale tools inzetten op alle plekken in je organisatie waar dat makkelijk kan. Facturen in de mail. Maandrapportage in een mooie rapportagetool. Documenten in de cloud.   Als je zo even doorgaat kun je stellen dat je hele bedrijf is gedigitaliseerd. Maar heeft het …

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #2: Het levert niets op Lees verder »

Lees verder

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #1: Gegijzeld door operationeel gedoe

Dubbel verlies. Je werkt nu niet efficiënt. Je bent te druk om te verbeteren.   Operationeel gedoe werkt als een filter. Het trekt je aandacht. Je gaat erop focussen. Waardoor je er steeds dichter op gaat zitten. En je blik steeds smaller wordt.   Je ziet de complete olifant niet meer. Door de bomen ben je …

Redenen om niet te beginnen met digitalisering: #1: Gegijzeld door operationeel gedoe Lees verder »

Lees verder

Ze begon bij het begin en eindigde in de SH*T: Wat een directeur kan leren van dit verlegen meisje

Vooral verhaaltjessommen vond ze moeilijk. Ze ging altijd direct aan de slag na de eerste zin.   Ik gaf haar bijles. Ik leerde haar eerst de hele opgave te lezen. Alle informatie uit de opgave te halen. Te begrijpen wat nou eigenlijk de vraag is. En dan de juiste stappen naar het antwoord te bepalen. …

Ze begon bij het begin en eindigde in de SH*T: Wat een directeur kan leren van dit verlegen meisje Lees verder »

Lees verder

Welke keuze maak jij voor jouw bedrijf? Laten slapen? Of laten groeien?

Welke keuze maak jij voor jouw bedrijf? Laten slapen? Of laten groeien?   En als je dan kiest voor groeien. Doe je dan wel de juiste dingen? Of ben je eigenlijk een dromer? Of een zwoeger?   Slaper: “Er is niets aan de hand. Het gaat toch al jaren goed? Ons product is toch gewoon …

Welke keuze maak jij voor jouw bedrijf? Laten slapen? Of laten groeien? Lees verder »

Lees verder

De 5 vragen die je moet stellen Om succesvol te digitaliseren binnen de industrie

Er is veel aandacht voor digitalisering binnen de industrie. Maar veel bedrijven worden daar niet beter van.   Omdat ze aanpakken wat ze door pakketleveranciers wordt aangereikt. En daardoor de kern van digitalisering missen.   Kijk eens eerlijk naar je digitaliseringsplannen en -projecten. Stel jezelf dan de volgende vragen:   1. Ga ik mijn klanten …

De 5 vragen die je moet stellen Om succesvol te digitaliseren binnen de industrie Lees verder »

Lees verder

Dit is waarom investeren in digitalisering super rendabel is

Dit mes snijdt aan drie kanten: 1. Lage kosten. 2. Hoge opbrengsten. 3. Laag risico.   Want: 1. Software kost veel minder dan machines en personeel. 2. Investeren in digitalisering laat andere investeringen renderen. Minder tijdverlies aan waardeloze handelingen, minder kosten door vermijdbare fouten, meer draaiuren voor dure machines. 3. Je kunt (eigenlijk móet) klein …

Dit is waarom investeren in digitalisering super rendabel is Lees verder »

Lees verder

De drie essentiële stappen van succesvolle digitalisering

  Veel praktische bedrijven maken deze denkfout. Het verschil tussen digitaal succes en digitaal gedoe. Succesvol digitaliseren kent drie essentiële stappen. Het start vaak met de grootste uitdaging. Het ERP vervangen. Een ingrijpende klus. Omdat ze toch bezig gaan wordt de leverancier gevraagd wat er nog meer kan met het nieuwe pakket. Alles wat maar …

De drie essentiële stappen van succesvolle digitalisering Lees verder »

Lees verder

Rendabel digitaliseren begint bij de juiste koers (en vaak is die niet duidelijk)

Bij praktisch bedrijven is er veel te doen aan digitalisering. Dat is lastig. Waar begin je? Hoe maak je keuzes? Als je met hagel schiet raak je altijd wel iets. Maar raak je het juiste?   Zonder samenhang doe je veel, maar bereik je niets. Als je niet precies weet wat je wil bereiken, weet …

Rendabel digitaliseren begint bij de juiste koers (en vaak is die niet duidelijk) Lees verder »

Lees verder

Ineke: kijk hoe je verder kunt digitaliseren

Een goed advies van de voorzitter van de Stuurgroep Smart Industry. Ik kan het er alleen maar mee eens zijn.   Het is alleen lastig op te volgen voor veel ondernemers. Hoe doe je dat nou, waar begin je. Je vraagt ondernemers eigenlijk met een heel andere bril te kijken naar het bedrijf dat ze …

Ineke: kijk hoe je verder kunt digitaliseren Lees verder »

Lees verder

Data is de stroop in je bedrijf

Het bepaalt de snelheid in je bedrijf. Organiseer het ambachtelijk en je creëert een stroperig bedrijf. Organiseer het goed en verhoog snelheid, efficiëntie en flexibiliteit.   Overal in je bedrijf is informatie nodig. Iedereen in elk proces gebruikt het om zijn taak uit te voeren. En bij elke taak wordt er iets toegevoegd of veranderd aan …

Data is de stroop in je bedrijf Lees verder »

Lees verder

Sommigen zijn goed bezig, De meesten verbranden geld. Of laten het liggen. De 5 fixes voor digitaal succes.

Veel doen is iets anders dan veel bereiken. Juist bij praktisch bedrijven is er veel te doen aan digitalisering.   Dat is lastig. Waar begin je? Hoe hou je overzicht? Maar niets doen is ook geen optie.   Als je met hagel schiet raak je altijd wel iets. Maar raak je het juiste?   Als …

Sommigen zijn goed bezig, De meesten verbranden geld. Of laten het liggen. De 5 fixes voor digitaal succes. Lees verder »

Lees verder

Van dé belofte, naar dé blokkade

Van dé belofte, naar dé blokkade. Met veel geld zijn alle bedrijfsprocessen in ERP geduwd. Met de boekhouding als basis. De wereld digitaliseerde, behoeften veranderden. Toen bleek het niet flexibel. Aanpassen is onmogelijk of veel te duur. Centraal thema van onze projecten in de afgelopen 5 jaar: Digitale stappen maken, ondanks het ERP systeem.   𝟰 𝗔𝗗𝗩𝗜𝗘𝗭𝗘𝗡   #1 Streef niet naar 1 systeem voor …

Van dé belofte, naar dé blokkade Lees verder »

Lees verder

De 5 vragen die je moet stellen om succesvol te digitaliseren in de bouw

In de bouw is iedereen bezig met digitaliseren. Maar veel bedrijven worden daar niet beter van.   Omdat ze aanpakken wat ze door pakketleveranciers wordt aangereikt. En daardoor de kern van digitalisering missen.   Kijk eens eerlijk naar je digitaliseringsplannen en -projecten. Stel jezelf dan de volgende vragen:   Ga ik mijn klanten hiermee beter …

De 5 vragen die je moet stellen om succesvol te digitaliseren in de bouw Lees verder »

Lees verder

Je kunt het noemen hoe je wilt. Maar als je met digitale dingetjes bezig bent wil dat niet zeggen dat je goed bezig bent.

  Je kunt het noemen hoe je wilt. Maar als je met digitale dingetjes bezig bent wil dat niet zeggen dat je goed bezig bent.   Druk zijn met digitale projecten wordt vaak verward met digitaliseren.   Digitale initiatieven hebben pas meerwaarde voor je bedrijf als ze de belangrijkste componenten binnen je bedrijfssysteem versterken. Alleen …

Je kunt het noemen hoe je wilt. Maar als je met digitale dingetjes bezig bent wil dat niet zeggen dat je goed bezig bent. Lees verder »

Lees verder

Dit is waarom zoveel bedrijven in de bouw achter lopen

De twee grootste blokkades om een toekomstbestendig bedrijf te worden: lang nadenken, zonder actie. veel actie, zonder eerst nadenken.   2 wegen naar hetzelfde resultaat. NUL waarde voor je bedrijf.   Vreemd. Iedereen weet wat deze werkwijzes zouden opleveren binnen je projecten. Toch zijn dit de twee meest gebruikte aanvlliegroutes van digitalisering.   Wat het …

Dit is waarom zoveel bedrijven in de bouw achter lopen Lees verder »

Lees verder

5 redenen om je bedrijf geen digitale update te geven en waarom ze allemaal onzin zijn

Er zijn veel redenen om niet aan de slag te gaan met de digitale update van je bedrijf. In dit artikel zetten we de 5 meest gehoorde op een rijtje. En we vertellen direct waarom ze onzin zijn.   https://pit-digitaletransformaties.nl/5-redenen-om-je-bedrijf-geen-digitale-update-te-geven/  
Lees verder

De reden dat zoveel bedrijven digitaal achter blijven

  De verschuiving in denken die jouw bedrijf miljoenen kan opleveren. Waarin wordt binnen jouw bedrijf de meeste energie gestoken? In structurele verbeteringen? Of in problemen en brandjes blussen? Vaak gaat 90% van de energie naar het verbeteren van gedoe. Dat het gevolg is van een verouderd bedrijfssysteem. Dat in de basis niet meer werkt. …

De reden dat zoveel bedrijven digitaal achter blijven Lees verder »

Lees verder

Waarom wij geen water maar olie gooien

“Help je me…?”, vroeg ze. “Nee”, zei ik.   Als directeur van een groot bouwbedrijf had ze me gevraagd of ik kon helpen een aantal operationele problemen op te lossen. Gedoe met IT systemen. Onder het mom van digitalisering had ze mijn hulp gevraagd.   “Ik geloof niet in het oplossen van dat soort problemen, …

Waarom wij geen water maar olie gooien Lees verder »

Lees verder

Zo stop je met brandjes blussen  en start je met bouwen van een vlammend bedrijf

Brandjes zijn sterker dan zwaartekracht. Enorm krachtige aandachttrekkers. Energiezuigers.   Inzicht: Gebluste brandjes maken je bedrijf niet beter. En brandjes zullen er altijd zijn. Hoeveel je ook blust.   Wat je aandacht geeft groeit. Je blijft doen wat je doet, zolang je niet weet hoe het anders moet.   Een giftig mechanisme dat veel bedrijven …

Zo stop je met brandjes blussen  en start je met bouwen van een vlammend bedrijf Lees verder »

Lees verder

Digitale doelen halen zonder digitale spaghetti

  Actie zonder plan maakt digitale spaghetti. Plannen zonder actie vouwen papieren tijgers 🐅.   Een efficiënt digitaal bedrijf staat op een goed plan. Gevolgd door de juiste actie.   Een goed plan begint bij jezelf.   Denk na wat je wil. Neem de juiste actie.   Succes!   Lastig? Ons Canvas Digitale Strategie helpt je. …

Digitale doelen halen zonder digitale spaghetti Lees verder »

Lees verder

Digitalisering = xITx business

Stel dat je vandaag opnieuw begint. Dat je vandaag opnieuw het bedrijf bouwt wat je nu hebt. Met moderne technologie. Zonder analoog verleden.   Hoe ziet dan de interactie met je klanten eruit? Hoe lopen je bedrijfsprocessen dan? En hoe werken je medewerkers? Hoe sta je in contact met je ketenpartners? En hoe zien je …

Digitalisering = xITx business Lees verder »

Lees verder

Wortels knaag je niet voor de lol

Het brengt me in lastige situaties. Waarin ik bewust moet kiezen. Ik wil de aarde niet kapot maken met mijn eetpatroon. Dat doel helpt me door die lastige situaties heen. Daardoor kan ik vasthouden aan een plantaardig dieet. Ik wil fysiek in staat zijn de Alpe d’Huez op te fietsen met mijn jongste dochter van 18. Ze is nu 4. Het helpt me …

Wortels knaag je niet voor de lol Lees verder »

Lees verder

Verlamd door informatie

Een ernstige aandoening. Het is de grootste structurele uitdaging van bedrijven op dit moment. Maar de hoeveelheid informatie en adviezen hierover werkt verlammend.   Hoe blijft je bedrijf aangesloten op een wereld waarin digitaal de standaard is. Over ‘e’en ding is iedereen het eens. Je moet IETS doen, anders verandert er niets.   De antwoorden zitten in beweging. …

Verlamd door informatie Lees verder »

Lees verder

Het bekende en meest misbruikte recept voor groei en ontwikkeling

Think big, act small.   Act small lukt vaak heel goed. Veel kleine projectjes, appjes en tooltjes. Die snel concreet resultaat opleveren. En een stukje van de bedrijfsvoering digitaliseren.   Think big lukt bijna nooit. Het komt niet verder dan een paar zinnen met een grote ambitie. Waardoor de kleine acties te verantwoorden zijn.   …

Het bekende en meest misbruikte recept voor groei en ontwikkeling Lees verder »

Lees verder

Digitaliseren is bullsh*t 

Je verwart het doel met het middel. Waardoor je het doel nooit bereikt.   Stel digitaliseren als doel en jemist de essentie. Het maakt je bedrijf niet beter.   Digitalisering is een middel.   Om de interactie met je klanten te verbeteren. Een fijne ketenpartner te worden. Een goede werkgever te zijn. Je processen efficiënt, snel …

Digitaliseren is bullsh*t  Lees verder »

Lees verder

Maar buurman, wat doet u nu? 🤭

Verleidelijk. Maar niet verstandig.   Kijken naar wat je buurman doet. Om dat vervolgens na te doen.   Het werkt niet. Het is een ander bedrijf.   Bepaal wat jouw bedrijf nodig heeft. Wat verwachten jouw klanten en partners. Hoe werken jouw medewerkers fijn. Hoe draait jouw bedrijf efficiënt en foutloos. Hoe verbeter jij je …

Maar buurman, wat doet u nu? 🤭 Lees verder »

Lees verder

Als een jonge vent op vrijdagmiddag zonder lijstje in de supermarkt

Hongerige ogen. Slim aanbod. Ongeremd. Zij vullen het karretje met snel, lekker, maar slecht voor je.   Een karretje vol met goede spullen vereist een lijstje. Weten wat je wil en wat daarvoor nodig is. Ondanks de hongerige ogen en het slimme aanbod.   Zo werkt het ook in je bedrijf. Zonder lijstje vult het …

Als een jonge vent op vrijdagmiddag zonder lijstje in de supermarkt Lees verder »

Lees verder

Richt je eigen onzinfilter in

Van zappen op TV naar gericht een goed boek pakken. Van swipen door timelines naar gericht informatie opzoeken. Van reclamefolders doorbladeren naar gericht het product opzoeken wat je nodig hebt.   Doe jij wat voorbij komt, of doe je wat nodig is?   De meest bedrijven laten zich leiden door wat voorbij komt. Ze lossen …

Richt je eigen onzinfilter in Lees verder »

Lees verder

Hij zat me gewoon uit te lachen 😕

Toen ik zijn grijns zag wist ik het direct. Het was een pijnlijke eye opener.   Goede ideeën hebben fans nodig om goed te zijn. Zonder fans blijven goede ideeën slechts fantasie.   Ook in je bedrijf. Goede ideeën die je bedrijf beter maken, verdorren zonder steun. Om je bedrijf echt te verbeteren maak je …

Hij zat me gewoon uit te lachen 😕 Lees verder »

Lees verder

De onzin van focus

Focus is nutteloos. Het brengt je geen stap verder. Kost geld en energie.   Als je niet goed richt, focus je op de verkeerde dingen. Het brengt je waar je niet zijn moet. Daar heb je niets aan.   De juiste richting geeft focus zin Bepaal de juiste richting voor jouw bedrijf. Kijk breed naar …

De onzin van focus Lees verder »

Lees verder

Ze kunnen de snelheid niet aan

Ik fiets. Ouderwets, met mijn benen. Anderen fietsen modern. Met een motortje.   Zij komen nu ook op mooie plekken, met uitzicht enzo. En daarna moeten ze weer naar beneden.   Het motortje helpt ze omhoog. Maar geven niet het reactie- en inschattingsvermogen, nodig om veilig beneden te komen.   Zo is het ook met …

Ze kunnen de snelheid niet aan Lees verder »

Lees verder

Ze vroeg of ze mijn wenkbrauwen mocht bijwerken 🤨

Tot ze me die vraag stelde had ik niet door dat al ik tot die groep mannen hoor. Je hebt het zelf niet door. De jaren laten sporen na.   Ook in je bedrijf. Die sporen zorgen ervoor dat digitale initiatieven niet de verjonging brengen die mogelijk is. De basis uit je verleden, is nu …

Ze vroeg of ze mijn wenkbrauwen mocht bijwerken 🤨 Lees verder »

Lees verder

Waarom makkelijke keuzes alles moeilijker maken

Het kiezen van mooie apps en tools is makkelijk. Aanbod genoeg. Voor elke digitale wens is er een oplossing.   Het maken van de juiste keuzes is veel moeilijker. Daarvoor moet je weten wat je wil. En dat is lastig.   De meeste bedrijven komen niet verder dan: ‘we willen digitaal werken.’ Met zo’n ambitie …

Waarom makkelijke keuzes alles moeilijker maken Lees verder »

Lees verder

Het cadeau van de crisis

Een crisis werkt als een vergrootglas. Bestaande zwakheden worden genadeloos uitvergroot.   De laatste crisis legde de ambachtelijke onderdelen van je bedrijf bloot. Die draaien op papier en fysieke aanwezigheid. Afhankelijk van specifieke personen. Van informatie waar je niet bij kan vanaf je pandemie-proof-home-office.   De crisis heeft het je enkel laten zien. De oorzaak …

Het cadeau van de crisis Lees verder »

Lees verder

Toffe apps en hippe technologie zijn junkfood voor je bedrijf 

Een sportstuur maakt van je auto geen raceauto. Een dure deurmat maakt van je huis geen kasteel. Toffe apps en pilots met hippe technologie maken van je bedrijf geen modern bedrijf.   Ze geven je het idee dat je lekker bezig bent. Lekker pielen met digitale dingetjes. Maar dat is schijn.   Ze leiden je …

Toffe apps en hippe technologie zijn junkfood voor je bedrijf  Lees verder »

Lees verder

Ben je goed bezig, of verbrand je geld? De 5 fixes die je door moet voeren voor digitaal succes

Veel doen is iets anders dan veel bereiken. Juist bij praktisch bedrijven is er veel te doen aan digitalisering.   Dat is lastig. Waar begin je? Hoe hou je overzicht?   Als je met hagel schiet raak je altijd wel iets. Maar raak je het juiste?   Als je niet precies weet wat je wil …

Ben je goed bezig, of verbrand je geld? De 5 fixes die je door moet voeren voor digitaal succes Lees verder »

Lees verder

Digitaliseren: veel kosten, geen waarde. En wat je daaraan kunt doen.

Veel doen is iets anders dan veel bereiken. Juist bij praktisch bedrijven is er veel te doen aan digitalisering. Dat is lastig. Als je met hagel schiet raak je altijd wel iets. Maar raak je het juiste?   Zonder samenhang doe je veel, maar bereik je niets. Als je niet precies weet wat je wil …

Digitaliseren: veel kosten, geen waarde. En wat je daaraan kunt doen. Lees verder »

Lees verder

Dit is waarom zoveel bedrijven in de bouw achter lopen

De twee grootste blokkades om een toekomstbestendig bedrijf te worden: lang nadenken, zonder actie. veel actie, zonder eerst nadenken.   2 wegen naar hetzelfde resultaat. NUL waarde voor je bedrijf.   Vreemd. Iedereen weet wat deze werkwijzes zouden opleveren binnen je projecten. Toch zijn dit de twee meest gebruikte aanvlliegroutes van digitalisering.   Wat het …

Dit is waarom zoveel bedrijven in de bouw achter lopen Lees verder »

Lees verder

ERP systemen zijn als communisme – goed idee, maar het werkt niet 4 adviezen voor bedrijven die wel vooruit willen

Ooit dé belofte voor het bedrijfsleven. Inmiddels dé blokkade voor veel bedrijven.   Voor veel geld zijn alle bedrijfsprocessen in ERP geduwd. Met de boekhouding als basis. De wereld digitaliseerde, behoeften veranderden. Toen bleek het niet flexibel: aanpassen is onmogelijk of veel te duur.   Centraal thema van onze projecten in de afgelopen 5 jaar: …

ERP systemen zijn als communisme – goed idee, maar het werkt niet 4 adviezen voor bedrijven die wel vooruit willen Lees verder »

Lees verder

Bouwbedrijven digitaliseren zo

Als een kind met een blokkendoos. Spontaan, zonder plan. Steeds het volgende blokje pakken en bovenop de vorige zetten. Totdat het niet meer past en het omvalt.   Voor kinderen betekent het ontwikkeling van inzicht, creativiteit, motoriek en karakter. Voor bedrijven desinvestering en frustratie. Digitaliseren is iets anders dan spelen met een blokkendoos.   Je …

Bouwbedrijven digitaliseren zo Lees verder »

Lees verder

Straks wil niemand meer voor je werken

Wel een gevuld orderboek. Maar geen mensen om het werk te doen. In het beste geval.   De bouw is een dynamisch sector. Van crisis naar overspannen en weer terug de crisis in. De vraag blijft onverminderd hoog, maar er komt steeds iets tussen. Giftige stoffen in de grond, virussen in de lucht.   De …

Straks wil niemand meer voor je werken Lees verder »

Lees verder

Digitalisering in de bouw In 3 stappen van frustratie naar realisatie

Welke beslissingen moet je vandaag nemen zodat je bedrijf er straks nog is?   Jarenlang wist jij wat je moest doen om je bedrijf verder te brengen. Daardoor sta je waar je nu staat. En nu?   Heb je nu ook nog de antwoorden?   De wereld is veranderd. De vragen en uitdagingen zijn veranderd. …

Digitalisering in de bouw In 3 stappen van frustratie naar realisatie Lees verder »

Lees verder

De 5 vragen die je moet stellen om succesvol te digitaliseren in de bouw

In de bouw is iedereen bezig met digitaliseren. Maar voor veel bedrijven is die investering niet rendabel.   Omdat ze aanpakken wat ze door pakketleveranciers wordt aangereikt. En daardoor de kern van digitalisering missen.   Kijk eens eerlijk naar je digitaliseringsplannen en -projecten. Stel jezelf dan de volgende vragen: Ga ik mijn klanten hiermee beter …

De 5 vragen die je moet stellen om succesvol te digitaliseren in de bouw Lees verder »

Lees verder

Dit is waarom zoveel bedrijven achter lopen

De twee grootste blokkades om een toekomstbestendig bedrijf te worden: lang nadenken, zonder actie. veel actie, zonder eerst nadenken.   Ze lijken tegenovergesteld, maar het resultaat is hetzelfde. NUL waarde voor je bedrijf.   Wat het wel oplevert? een goed feestje voor dure consultants. Verder niets. een goed IT feestje. En verder vaak een hoop …

Dit is waarom zoveel bedrijven achter lopen Lees verder »

Lees verder

Niemand is onmisbaar. In 3 stappen onafhankelijk van je medewerkers. En hoe zij daar blij van worden

Elk bedrijf heeft ze. Het Excelletje, Accesprogrammaatje of scriptje in het vitale proces van je bedrijf. Waar maar één persoon mee kan werken.   Ik heb het meegemaakt. Een doodzieke medewerker krijgt in het ziekenhuis bezoek van collega’s. En behalve een fruitmand, ook zijn laptop. Of hij alsjeblieft nog de planning voor volgende week wil maken.   Als vanzelf ontstaan. Het maakt je bedrijf kwetsbaar. …

Niemand is onmisbaar. In 3 stappen onafhankelijk van je medewerkers. En hoe zij daar blij van worden Lees verder »

Lees verder

Ten onder gaan is het enige dat ambachtelijk georganiseerde bedrijven snel doen

Jouw bedrijf blijft traag. Terwijl de wereld steeds sneller gaat.   Met harder werken ga je het niet redden. Je moet slimmer gaan werken. Dat is de enige manier om je bedrijf sneller en beter te maken.   De snelheid van je organisatie wordt bepaald door de snelheid waarmee informatie door je bedrijf heen stroomt. …

Ten onder gaan is het enige dat ambachtelijk georganiseerde bedrijven snel doen Lees verder »

Lees verder

No code = No glory 3 redenen waarom vluchten in No code platforms niets oplost

Verblindende beloftes. Een wolf in schaapskleren.   Een no/low code platform belooft maatwerk software. Zonder programmeurs. Zonder gedoe.   De eerste belofte klopt. Omdat degenen die low/no code software maken zichzelf consultants in plaats van programmeurs noemen.   De tweede klopt niet. Ook met no/low code platforms kun je gedoe maken.   Deze platforms maken …

No code = No glory 3 redenen waarom vluchten in No code platforms niets oplost Lees verder »

Lees verder
Scroll naar top